دانشنامه طراحی و برنامه نویسی تحت وب

آیا می دانید شما می توانید آموزش ، اسکریپت و یا مقاله مورد نظرتان را از ما کاملا رایگان درخواست کنید ؟
        برای درخواست اینجا کلیک کنید
مقالات کلوب

نگاهی جزئی به آنچه یک طراح وب باید امروز رعایت کند

سید فرزاد سید عربی نژاد | سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۲، ۰۲:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

امروزه به خاطر افزایش تنوع دستگاه هایی که امکان مرور در اینترنت را به کاربران خود می دهند و بالطبع متنوع بودن اندازه نمایشگر آنها تکنیک و ساختار های جدیدی در قالب و اندازه وب سایت ها مورد استفاده قرار میگیرد. 

برای مثال شما شرکتی هستید که قصد دارید از طریق وب سایت در مورد محصولات خود به کاربران و بازدید کنندگان اطلاعات مورد نظرتان را انتقال دهید. حال باید مد نظر داشته باشید که از چه راه هایی کاربران به وب سایت شما دسترسی خواهند داشت !؟ و چه چیزی را برای جذب نگاه مشتری باید رعایت کنید ؟

برای مثال شرکت های بزرگ برای وب سایت های خود دستگاه های زیر را مد نظر قرار میدهند :

1- PC and Laptop Screen

2- Touch Screen , Tablet

3- Mobile Screen

4- SMART TV Browser

(توجه به این نکته هم مهم است که تمام دسته بندی های بالا تقسیم بندی و سایز های متفاوتی را درون خود دارند)

حال برای اینکه یک وبسایت با الگویی یکسان و قابل اجرا بر روی تمام دستگاه ها داشته باشند باید چه کنند ؟

پیشنهادی که میشود استفاده از جدید ترین تکنیک های طراحی استایل در وب سایت ها است که چند نکته مهم در هنگام طراحی قالب آن باید مد نظر گرفته شود ، که شامل :

 • تا جایی که امکان دارد اندازه سایت باید بزرگ باشد و در هنگام بزرگ شدن نمایشگر اندازه سایت نیز به همان نسبت تغییر سایز بدهد

 • در هنگام کوچک تر شدن سایز نمایشگر (برای موبایل) صفحات سایت اسکرول نخورد

 • امکان تاچ کردن بر روی صفحه وجود داشته باشد 


بخش مهم دیگری که در موقع طراحی سایت باید مد نظر قرار بگیرد بحث SEO یا همان بهینه سازی وب سایت برای جستجوگر هاست. اکثر کاربران وب سایت های بزرگ از طریق جستجو گر ها مقصد خود را پیدا میکنند که باید طراح وب این مسئله مهم را مد نظر قرار دهد. (عواملی که در SEO تاثیر می گذارند پیچیده و متنوع هستند که باید قبل از هر گونه طراحی و پیاده سازی وب باید با یک متخصص طراحی وب و یا SEO صحبت شود) این نکته هم مهم است که جستجوگر های امروزی دستگاهی که با آن جستجو میشود را نیز امتیاز بندی میکنند و نتایج را ارائه میکنند ، برای مثال روباتی که وب سایت ها را در گوگل برای کامپیوتر INDEX میکند با روبات موبایل گوگل فرق میکند.


و در نهایت مهمترین نکته ساختار و قالب وب سایت است که با استفاده از تکنلوژی های به روز بتواند نظر مشتری را در یک نگاه به خود جلب کند ! 

امروزه شرکت های بزرگی مانند گوگل برای معرفی محصولات خود از طریق وب سایت از شیوه های خلاقانه و کاربرپسندی استفاده میکنند، که ما نیز میتوانیم در این راه پیشرو باشیم. که میتوان اینگونه معرفیش کرد 

"هر کاربر که وارد صفحه اصلی سایت شد ، او را وادار کنیم بدون آنکه از صفحه خارج شود محصول ما را بپسندد و در مورد ما اطلاعات کسب کند"

اصولا به این شیوه مدل تایم لاینینگ یا اسکرول وب گفته میشود که کاربر از ابتدای صفحه تا انتهای صفحه را طی می کند و درباره محصول ، شرکت و ... اطلاعات به دست میاورد . 

برای مثال به گوگل برای معرفی محصولات خود وب سایت های خود را به این شیوه طراحی کرده است :

http://www.google.com/nexus/7/

برای هر اندازه نمایشگر این وب سایت قابل نمایش است و استفاده از افکت های زیبا در هدر بکگراند های ثابت زیبایی خاصی را به وب سایت اضافه می نماید. 


  • سید فرزاد سید عربی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی